به گزارش خبر نگار هنري " مهر " ، به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي اقوام، كيوان كيانيان در اين سمينار تنبور را از نظر موسيقايي به سه دسته كوتاه ، متوسط و بلند تقسيم كرد و گفت: مقام هاي كوتاه داراي يك يا دو بند ، مقام هاي متوسط سه تا پنج بند و مقام هاي بلند داراي بيش از پنج بند ند.
وي در مورد ملاك هاي ارزشيابي اين مقام ها نيز گفت: تمام مقام هاي كوتاه و بلند در مجالس ذكر و جمع نشيني اجرا مي شود، يعني در غيراين مجالس اجازه زدن آنها را ندارند.
كيانيان با اشاره به مقام رستم در مورد داستان شكل گيري آن گفت: در سنت " يار رسان " آمده است كه رستم در تاريكستاني به بيراهه كشيده مي شود و براي ساده كردن راه، به تنبور روي مي آورد و با نواختن آن راه را از بيراه تشخيص مي دهد.
وي ادامه داد : تنبور سازي نيست كه نوازنده تنها چند دقيقه اي با آن بنوازد ، بلكه سازي است كه تنبور نواز آن را در زندگي اش به كار مي برد و تنبور را وسيله اي براي رسيدن به هدفش قرار مي دهد.
كيانيان افزود: در" يار رسان " ، موسيقي هدف نيست، بلكه وسيله ي است براي رسيدن به هدف .
كيوان كيانيان در پاسخ به اين سوال كه آيا موسيقي عرفاني تنبور جوابگوي نيازهاي دنياي مدرن است ، گفت: اين كه جامعه امروزي ما زيبايي را در چه مي بيند ، به نظر من برمي گردد به برداشت ما از عرفان و اين كه چگونه بايد با آن برخورد كرد . قطعا درموسيقي تنبور ، عرفان وجود دارد و كساني هستند كه اين موسيقي را دوست دارند . فكر مي كنم جوابگو بودن يا نبودن آن را بايد شنوند گان تشخيص دهند چون ما نمي توانيم موسيقي تنبور را امروزي كنيم.
نظر شما